Skip to main content

StoneTech kiest voor Kardex shuttles

Robbert van Straten heeft diepe wortels in de steenhouwerij. Hij heeft de voorliefde voor de branche van zijn ouders en opa overgenomen, al wilde hij zijn eigen plan trekken. Dit was de aanleiding om in 1993 StoneTech op te richten: een leverancier voor een breed scala aan steenhouwersbenodigdheden.

STONE_TECH-4-1024x683-1

Paperless office

“Innovatie is enorm belangrijk voor StoneTech. Wij waren één van de eerste in de branche met een paperless office,” zegt Van Straten. “Digitalisering is niet alleen een leuk nieuwigheidje. Het zorgt ervoor dat wij een betere ervaring kunnen bieden aan onze klanten. Zo  is het mogelijk om bij ons producten direct te bestellen in onze webshop en offertes versturen we sinds kort ook via WhatsApp. Het lijkt simpel of zelfs vanzelfsprekend, maar we werken in een traditionele markt.”

De automatiseringsdrift komt niet uit de lucht vallen. “Ik droom al jaren van een geautomatiseerd proces” zegt Robbert van Straten. “Je weet gewoon dat het klopt, dat vind ik het mooiste aan automatisering. Je maakt alles inzichtelijk, overzichtelijk en er worden minder fouten gemaakt. De installatie van onze twee Kardex shuttles, gekoppeld aan het KING ERP pakket is een belangrijke stap in onze reis. Hiermee automatiseren we de opslag van producten en de orderpicking.”

STONE_TECH-2-scaled-1
STONE_TECH-3-scaled-1

Koppeling tussen Kardex en KING ERP-systeem als randvoorwaarde

StoneTech werkt al meer dan 25 jaar met KING software. Alle gegevens voor facturatie, voorraadbeheer en CRM worden hierin verwerkt. De koppeling tussen de Kardex Shuttles en KING software was dan ook een must-have, die in samenwerking met Vooruit (KING Expert Center) beantwoord kon worden. Door alle gegevens in één systeem op te slaan heeft iedereen volledig inzicht in alle processen.

Met de installatie van de Kardex Shuttles wordt een groot deel van de voorraad compact opgeslagen. Dit maakt niet alleen ruimte beschikbaar voor andere activiteiten in het magazijn, het zorgt ook voor tijdswinst en minder kans op fouten.

Meer impact dan gedacht

Bij StoneTech werken in totaal 5 medewerkers. Het is  daarom ontzettend belangrijk dat iedereen efficiënt kan werken. Van Straten legt uit: “Deze automatiseringsslag heeft meer voordelen gebracht dan eerst gedacht. Er werkt één medewerker fulltime in ons magazijn. Eerst was hij hele dagen bezig met het ontvangen, opslaan en picken van producten. Door de installatie van de Kardex Shuttles heeft hij nu de tijd en ruimte om zijn werk te optimaliseren. Dit is helemaal in lijn met ons credo: ‘orde kost tijd, wanorde kost geld’.

Hij is nu niet meer slechts uitvoerend. Hij is de eindverantwoordelijke in het magazijn geworden en vervult die rol met trots. Hij werkt nu halve dagen in het magazijn. Zijn 10.000 stappen per dag zijn terug gebracht naar 2.000. Het mooiste van alles: de tijd die hij nu vrijgespeeld heeft, besteedt hij op kantoor aan extra taken, zoals commerciële activiteiten. Dit maakt zijn werk divers en zorgt ervoor dat we als bedrijf meer kunnen met  hetzelfde aantal medewerkers.”

Bron: Warehouse Totaal.