Klantcase Molex

Molex is een wereldwijd productiebedrijf van connectoren met een productportfolio van meer dan honderdduizend artikelen. Zo zijn er vele ‘kleine connectoren’, zoals bijvoorbeeld de connector in de Apple telefoon. Maar je kan ook denken aan de verbindingen in auto’s. Zo zit in elke Ford hetzelfde elektronische hart, met een stuk of 30 connectoren van Molex.

Molex heeft een kantoor met 160 werkplekken in Nederland. Een relatief kleine vestiging van een hele grote organisatie. Op deze locatie vindt geen productie plaats.

Molex

Al heel wat jaren geleden voerde Molex regelmatig haar oude hardware af via Vooruit (voorheen D-two). Nadat Molex werd overgenomen door Koch Industries in 2013 werd dit inhouse geregeld. Vanuit Koch Industries waren er al vaste afspraken met leveranciers omtrent het afvoeren van hardware. Toen dit niet volledig naar tevredenheid ging heeft Rob Scheijen, Enterprise Application Manager bij Molex, weer contact opgenomen met Vooruit, en al gauw was het contact weer als vanouds.

Molex Charity Stichting

Rob Scheijen: “Wanneer een centrale oplossing niet werkt, en je de pc’s in de hoek van het kantoor ziet opstapelen, dan wordt het tijd om te kijken naar wat wel werkt. Vooruit was al een bekend contact uit het verleden, dus dat maakt het makkelijker. Wanneer je vervolgens het verhaal achter de organisatie hoort is het een no-brainer om jullie als partij te kiezen.

Zo komt nu de opbrengst van de afgevoerde hardware weer bij ons als organisatie terecht. In het verleden hebben we wel eens met partijen gewerkt waarbij het afvoeren per apparaat kosten met zich meebracht, daarnaast kwam de opbrengst van de apparaten vervolgens niet ons als organisatie terecht”.

Het is belangrijk voor Molex dat zij zelf bepaalt wat er gebeurt met de opbrengst van de afgevoerde hardware.  Jaarlijks organiseert Molex een liefdadigheidsevenement. Vanuit dit evenement is de Molex Charity Stichting ontstaan.

Rob: “Vanuit de Molex Charity Stichting steunen we als hoofddoel het Ronald Mcdonaldhuis in Veldhoven. Daarnaast hebben we verschillende lokale organisaties gesteund. Deze organisaties zijn vrijwel altijd gericht op kinderen. Mede doordat we de opbrengst van de afgevoerde hardware van Vooruit ontvangen, kunnen we dit soort mooie initiatieven organiseren”.

Samen meerwaarde leveren

De opbrengst van de afgevoerde hardware is voor Rob slechts een klein voorbeeld van de voordelen die het partnership met Vooruit met zich meebrengt. Een van de belangrijkste factoren om voor Vooruit te kiezen zit hem in het werk dat er wordt gecreëerd voor mensen met een arbeidsbeperking. Het creëren van werkgelegenheid wordt door Rob ook gezien als een vorm van duurzaamheid.

“Het is zonde om hardware slechts als een investering te zien. Wanneer apparaten na een aantal jaren zijn ‘afgeschreven’ kan je daar nog meerdere mooie dingen mee doen. In plaats van een laptop of PC na een vervangingstermijn van  3 jaar simpelweg te vernietigen, wordt er nu aan zo’n drie à vier kanten nog iets goeds mee gedaan. Door werkgelegenheid te creëren voor deze doelgroep, en de opbrengst in goede doelen te steken, is het cirkeltje rond”.

Daarnaast speelt dataveiligheid een belangrijke rol. Onlangs heeft Vooruit bij Molex een flinke stapel harde schijven opgehaald en vernietigd.

“Ik heb jullie methodiek door onze security moeten halen, omdat ik zelf niet achteraf te horen wilde krijgen dat er iets verkeerd was gegaan. De collega’s op gebied van security en dataveiligheid hebben hier allemaal naar gekeken, en de methodiek kwam door alle checks heen. Het ging om een grote bulk aan data van wel 10 tot 20 jaar oud. Het volgen van de juiste werkprocessen was hier zeer belangrijk. Dat paste allemaal, de Blancco software werd overal erkend en kwam door alle checks heen. De kracht is dat je daarna op serienummer-niveau een overzicht krijgt van de vernietigde data. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Bij Vooruit is het een gegeven dat je die informatie achteraf krijgt in de vorm van een Blancco certificaat per gewiste harde schijf”.

Snel schakelen en korte lijnen

“Samenwerken met Vooruit betekent op een eenvoudige manier zaken regelen. Je hoeft als bedrijf niks meer te doen. Er wordt een container bij ons op locatie neergezet, waar wij onze oude hardware in verzamelen. Wanneer deze bijna vol is dan bel ik Vooruit. Ik vind het prettig dat ik ervan op aan kan dat we direct worden ingepland en de hardware snel wordt opgehaald”.

Zowel Molex als Vooruit zijn continu bezig met het het ontwikkelen van haar bedrijfsprocessen en stellen zich als partner flexibel op. Beide organisaties vinden hetzelfde belangrijk. We kunnen onderling snel schakelen en hebben korte lijnen. Dit zorgt voor een duurzame prettige samenwerking!

www.molex.com