Klantcase ZZG Zorggroep
ZZG zorggroep biedt Wijkverpleging, Revalidatie, beschermd wonen en kraamzorg. Vanuit in totaal 55 locaties in Nijmegen en omstreken, werken er zo’n 3.500 betaalde medewerkers en 900 vrijwilligers. ZZG zorggroep werkt nauw samen met collega-instellingen, ziekenhuizen, huisartsen en woningcorporaties. ZZG zorggroep zorgt ervoor dat mensen díe zorg ontvangen die nodig is om zo zelfstandig mogelijk te kunnen blijven functioneren
ZZG Zorggroep gaat mee met haar tijd en heeft recentelijk een internet werkplek gerealiseerd. Vooruit (voorheen Tech Bakery) heeft de zorgorganisatie zeer hands on begeleid. Met de laptops op tafel worden de medewerkers bij de hand genomen.
Doelstelling
De medewerkers van ZZG Zorggroep zijn onderdeel van een wijkteam en in die rol zelf verantwoordelijk voor hun werk. Dat betekent dat de aansturing door een manager vermindert. Informatie uitwisselen onderling wordt dus (nog) belangrijker en de zorgmedewerkers zullen daar zelf actief naar op zoek gaan en die informatie ook willen delen met hun collega’s.’ Door een betere informatievoorziening te realiseren kan er beter samen worden gewerkt.
Uitdaging
De zorg verandert. Het werk wordt niet langer meer ‘van bovenaf’ geregeld. Extramurale zorg ontwikkelt zich bij de ZZG zorggroep van traditionele thuiszorg naar wijkverpleging vanuit zo veel mogelijk zelfsturende wijkteams. Dit vraagt om een hierbij passende kantoorwerkplek. De ZZG zorggroep heeft deze gevonden in een Internet werkplek, gebaseerd op G Suite. De belangrijkste verandering als gevolg van de visie op zorg is het wijk georiënteerd werken, aldus Leendert Buijtendijk van ZZG zorggroep. Het werk wordt niet langer meer ‘van bovenaf’ geregeld. In plaats daarvan bepalen teams samen hoe de vereiste zorg georganiseerd moet worden. Waar nodig ook in samenhang met andere zorgaanbieders waar de cliënten mee te maken hebben.
‘In gesprek met Vooruit merkten we dat ze precies begrijpen wat wij nodig hebben om ons werk in die nieuwe werkomgeving goed te kunnen doen en tegelijkertijd de binding met de medewerkers in het veld te vergroten. Onze wensen bleken uitstekend met G Suite ingevuld te kunnen worden’, aldus Leendert Buijtendijk.
Oplossing
De meest passende oplossing voor ZZG was G Suite. De omgeving is vervolgens helemaal naar wens is ingevuld.
G Suite maakt de overstap van een papierwinkel naar een online werkplek mogelijk. Die digitale werkplek moet ruimte bieden aan de primaire bedrijfsapplicatie, bestanden maken en delen, mailen en een online agenda. Tot slot, moet dit alles uiteraard zeer goed beveiligd zijn. Samen met de leverancier van de belangrijkste bedrijfsapplicatie wordt een koppeling gemaakt naar Google. De gebruikers zijn gefaseerd overgegaan naar Mail, Docs en Drive. Google Sites zal op één plek alle informatie bieden die de medewerkers nodig hebben. En die informatie is bovendien direct toegankelijk vanaf elk apparaat met een internet aansluiting.
‘De toegevoegde waarde op het gebied van samenwerken is heel groot. Google heeft het principe van web based werken meer dan andere aanbieders echt vanuit een visie ontwikkeld. Werken met de tools van G Suite nodigt je uit om de nieuwe mogelijkheden daadwerkelijk te gebruiken. Bijvoorbeeld bestanden delen in plaats van als bijlage te mailen, waardoor geen onnodige en lastig te hanteren kopieën ontstaan. Webr heeft het verkrijgen van al die inzichten goed begeleid, waardoor we flinke stappen hebben gemaakt ten aanzien van de gewenste manier van samenwerken in de wijkteams.’
Resultaat
Een compleet kantoor in de browser! De investering in de overstap naar een volledige werkplek in de cloud levert ZZG zorggroep, vergeleken met het werken met bijvoorbeeld laptops, een aanzienlijke kostenbesparing op. Het feit dat data in principe niet op de apparaten zelf hoeven te staan (die verloren of zelfs gestolen kunnen worden) is daarbij ook een voordeel.
‘Naast de vakkundige technische realisatie geeft de manier van samenwerken met Vooruit veel vertrouwen’.