Skip to main content

Klantcase Driezorg

Driezorg wil mensen een (t)huis bieden. Dat doet Driezorg vanuit haar woonlocaties in de wijken van Zwolle en Hattem. Driezorg wil veilige zorg en ondersteuning leveren op een vriendelijke en vertrouwde manier (dichtbij) (t)huis.

Driezorg is actief op het gebied van ouderenzorg. De “Drie” in Driezorg staat voor de drie kernelementen waarin Driezorg actief is: Wonen, Welzijn & Zorg. Driezorg richt zich op het welbevinden van de cliënten en biedt een breed welzijnsaanbod, dat op iedere locatie is afgestemd op de vraag van (wijk)bewoners.

Een internetwerkplek gebaseerd op G Suite bij Driezorg

Bij Driezorg werken honderden zorgverleners en vrijwilligers die allemaal verbondenheid met elkaar moeten voelen. Het delen van informatie en het uitwisselen van informatie over de verschillende teams is daarbij van cruciaal belang.

Doelstelling

Binnen Driezorg zijn de behoeften van kantoormedewerkers duidelijk anders dan van de medewerkers die dagelijks de zorg verlenen bij mensen thuis of in de verpleeginstellingen. De IT infrastructuur moet worden afgestemd op de dagelijkse behoeften van de verschillende medewerkers.

Uitdaging
De zorg verandert. Het is noodzaak om de honderderden zorgverleners met elkaar te laten samenwerken.

In 2015 werd hiervoor gekozen voor de mogelijkheden van Google G-suite. “De uitrol en implementatie van een on-premise platform naar een Google Cloud omgeving bleek behoorlijk intensief te zijn”, aldus Harald. Dit was de reden om contact op te nemen met Rogier van Noordenburg, die met Vooruit (voorheen Techbakery) beschikt over jarenlange Google kennis en expertise.

Het begon met een samenwerking waarbij Rogier gevraagd werd om het traject voor de Google implementatie te begeleiden. Een mooie eerste start, waarna vervolgens een aantal planmatige stappen uitgewerkt werden om basiszaken als e-mail, agenda, en de chat functionaliteiten van Google hangouts goed te implementeren. Daarmee werd vooral ook inzichtelijk wie precies wat binnen de organisatie doet.

“Het is een grote discussie in de zorgsector. Enerzijds zou het aantal administratieve handelingen sterk teruggedrongen moeten worden ten behoeve van de steeds grotere vraag naar zorg. Anderzijds is er behoefte aan meer cliëntinformatie en een hogere productiviteit van de zorgverlener. Dat zijn uitdagende, bijna onmogelijke combinaties”, aldus Harald Rook.

Oplossing

Harald legt uit dat er in 2016 een onzekere periode geweest is voor Driezorg. De Inspectie Gezondheidszorg constateerde dat de zorgverlening onder de maat was, er kwam een wisseling van bestuur en een compleet nieuw management. “In die periode ging het vooral om het draaiende houden van de primaire processen en werd de keuze gemaakt om ook het IT beheer uit te besteden” aldus Harald.

Zo kwam zowel het leveren van kennis als het beheer bij Vooruit terecht. Ondanks enkele onzekerheden was dat juist de periode om lering te trekken uit het verleden en goed te analyseren wat echt de primaire behoeften zijn van de verschillende Driezorg medewerkers.

“Vooruit heeft de hele IT transitie begeleid waarbij het eigen, dure beheer van servers verleden tijd is en alles schaalbaar en efficiënt in een cloud omgeving geplaatst is om te kunnen voldoen aan huidige en toekomstige wensen. Meer traditioneel georiënteerde IT bedrijven vinden deze omslag lastig of ingewikkeld om te maken. Vooruit kan deze brug slaan en organisaties laten aansluiten bij de nieuwe wereld.”

Resultaat

De huidige IT infrastructuur is inmiddels afgestemd op de dagelijkse behoeften van de verschillende medewerkers, maar Harald geeft aan dat je binnen de zorg echt partnership nodig hebt om elke keer in te kunnen spelen op veranderende omstandigheden. “Je kunt het simpelweg niet meer alleen”, zegt hij. Een voorbeeld die hij noemt is de toenemende druk op de bedbezetting in ziekenhuizen. Jaren geleden lagen mensen gemiddeld drie weken in een ziekenhuis, nu nog maar drie dagen.

“Dat heeft tot gevolg dat er veel sneller bekend moet zijn of er plek is in een verzorgingstehuis of dat het nagenoeg gelijk duidelijk moet zijn of er zorgverlening aan huis kan plaatsvinden”, aldus Harald.

Maar hij noemde nog een tweede uitdaging: Doordat mensen ouder worden en er minder werkenden komen neemt de druk op de zorgverlening maar vooral de zorgkosten toe.

Onze financierders willen inzicht en verantwoording over de bestede middelen en de zorgaanbieder en de cliënt heeft belang bij zoveel mogelijk zorguren. Het samen onderzoeken of een zo effectief mogelijke registratie mogelijk is zonder extra werkzaamheden op kantoor kan zomaar leiden tot een oplossing die in partnership gerealiseerd kan worden.